سنگريز|نيازمندي رايگان|آگهي رايگان|تبليغات رايگان |
۱ – وزنوزن در انتخاب انواع دوچرخه اهميت زيادي دارد. درواقع هر چه يك دوچرخه وزن كمتري داشته باشد، به شما در برخورداري از شتاب و سرعت بيشتر كمك خواهد كرد. امروزه سعي شده از موادي در ساخت فريم دوچرخه استفاده شود كه به وزن بسيار كم آن بينجامد؛ به همين دليل در ساخت اكثر دوچرخهها از آلومينيوم، كروم (كرومولي) يا كربن استفاده ميشود كه به دليل قيمت كمتر آلومينيوم نسبت به دو نوع ديگر، استفاده از آن رواج بيشتري دارد. ۲ – سايز دوچرخههر دوچرخه نسبت به سايز فريم و سايز چرخ يا طوقهاي كه در آن استفاده شده، براي افراد مختلف با ويژگيهاي فيزيكي گوناگون قابلاستفاده است. دانستن مواردي از قبيل فاصلهي زين تا ركاب در حالت نشسته و ايستاده، فاصلهي زين تا فرمان و سايز چرخ در بين تمامي اين موارد از اهميت زيادي برخوردار است و به شما كمك خواهد كرد تا به كمك آنها دوچرخهي مناسب خود را انتخاب كنيد. اولين قدم براي انتخاب دوچرخه در سايزي مناسب اين است كه از اندازههاي موردنياز خود اطلاعات كافي داشته باشيد. قدم بعدي تطبيق اطلاعات سايز شما با جدول سايزبندي دوچرخههاي مورد نيازتان است. انتخاب دوچرخه در سايز مناسب براي كودكان با نحوهي انتخاب دوچرخه براي بزرگسالان تفاوت دارد. در اين حالت بايد قد و سن را با اطلاعات مربوط به سايز چرخ تطبيق داد تا در نهايت سايز دوچرخهي مناسب پيدا شود. ۳ – هزينهدوچرخه در بازههاي قيمتي مختلف وجود دارد كه دليل عمدهي تفاوت قيمتها به نوع قطعات بهكاررفته در ساخت دوچرخهها برميگردد؛ پس در ابتدا بايد بدانيم كه به چه نوع دوچرخهاي نياز داريم و در عين حال دوچرخهاي را انتخاب كنيم كه براي نوع مصرف ما مناسب باشد. يكي ديگر از نكاتي كه در زمان انتخاب دوچرخه اهميت زيادي دارد، در نظر داشتن اين موضوع است كه دوچرخهها بر اساس نوع استفاده به چند دستهي كلي مناسب براي افراد حرفهاي، نيمهحرفهاي و آماتور تقسيم ميشوند و طبعا بازهي قيمت هر كدام از اين ردهها تفاوت بسيار زيادي با يكديگر خواهد داشت. ۴ – قطعاتبررسي هر كدام از قطعات دوچرخه به مطلبي جداگانه نياز دارد تا مشخص كند چه قطعاتي براي چه دوچرخههايي مناسباند؛ اما درنهايت دانستن برخي نكات درخصوص قطعات دوچرخه اهميت زيادي دارد و به شما كمك خواهد كرد تا بتوانيد دوچرخهاي را انتخاب كنيد كه قطعات آن علاوه بر كيفيت مناسب، با هزينه و نوع كاربرد شما تناسب داشته باشند. قيمت يك دوچرخه و در عين حال كيفيت آن در ابتدا بسته به نوع فريمي مشخص ميشود كه در ساخت آن به كار رفته است. فريم انواع دوچرخه بيشتر از موادي نظير فولاد، آلومينيوم، كروم (كرومولي) يا كربن ساخته ميشود. دوچرخههايي كه فريمي از جنس كربن يا كروم دارند، اغلب براي استفاده در مصارف حرفهاي به كار گرفته ميشوند. اين نوع دوچرخهها نيز عمدتا قيمت زيادي دارند؛ به همين دليل بيشتر دوچرخههايي كه براي افراد نيمهحرفهاي يا آماتور و حتي در بعضي موارد افراد حرفهاي ساخته ميشوند، داراي فريمي آلومينيومي هستند. دوچرخههاي با فريم آلومينيومي خود به انواع مختلفي تقسيم ميشوند كه هر كدام از انواع داراي تفاوتهايي در ميزان استحكام فريم دربرابر ضربه و فشار هستند. قطعهي بسيار مهم ديگري كه در دوچرخههاي كوهستان و دوچرخههاي Hard Tail از لحاظ كاركرد اهميت دارد، دوشاخ است. در دوچرخههاي Hard Tail با توجه به اينكه معمولا يا كمكفنر ندارند يا داراي يك كمكفنر هستند، فشار بسيار زيادي به چرخهاي جلويي وارد ميشود. به همين دليل استفاده از دوشاخ مناسبي كه استحكام زيادي داشته باشد، در اين دوچرخهها اهميت دارد. بيشتر دوشاخها از آلومينيوم يا آلومينيومهاي سري ۶۰۶۱ ساخته ميشوند كه دربرابر فشار، ضربه و خوردگي حاصل از تماس با آب مقاومت زيادي دارند. مجموعه قطعاتي كه سيستم دندهدهي يك دوچرخه را تعيين ميكند، شامل زنجير، خودرو، شانژمان، طبق عوضكن و دسته دنده است. تعداد دندههاي دوچرخه با توجه به تعداد طبقهاي خودرو مشخص ميشود؛ بهنحويكه اگر خودروي دوچرخه داراي هشت طبق باشد، آن دوچرخه را هشتسرعته ميگويند. تمامي قطعات سيستم دندهدهي با توجه به ميزان سرعت دوچرخه انتخاب ميشوند. نوع قطعاتي كه در سيستم دندهدهي دوچرخه قرار ميگيرند، بيشتر با توجه به نوع طراحي آن دوچرخه براي افراد حرفهاي، غيرحرفهاي و مبتدي مشخص ميشود. بيشتر دوچرخههايي كه براي افراد نيمهحرفهاي يا مبتدي طراحي ميشوند، از قطعات سري Altus، Tourney و Acera محصولات شيمانو يا محصولات سري X4 تا X7 شركت سرام استفاده ميكنند.
غالب دوچرخهها داراي يكي از سه نوع ترمز لقمهاي، مكانيكي ديسكي و هيدروليكي ديسكي هستند. در حال حاضر ميتوان با اطمينان گفت كه ترمزهاي هيدروليكي ديسكي به لحاظ سرعت عملكرد و اعمال فشار متناسب به چرخها، نسبت به دو نوع ديگر، ترمز بهتري بهحساب ميآيند؛ اما استفاده از چنين ترمزي براي همهي انواع دوچرخه از لحاظ قيمت بهصرفه نيست و بهترين حالت، استفاده از آن براي دوچرخههاي كوهستان است. ترمزهاي لقمهاي به وسيلهي دو لقمه كه در كنار طوقه قرار ميگيرند، عمل ميكنند؛ به اين صورت كه پس از فشردن دسته ترمز، لقمه به طوقه چسبيده و باعث كاهش سرعت آن ميشود. يكي از معايب بزرگ اين نوع ترمزها داغكردن لقمهها بر اثر ترمز گرفتن زياد يا قرارگرفتن گل و لاي در بين لقمه و عملكرد ديرتر آن است. اين نوع ترمز بيشتر در دوچرخههاي شهري، جادهاي و هيبريد استفاده ميشود كه نياز به ترمز گرفتن مداوم ندارند.
ترمزهاي مكانيكي ديسكي و هيدروليكي ديسكي هردو به وسيلهي اتصال لقمه به ديسك قرارگرفته در تاير عمل ميكنند و تفاوت ميان آنها در اين است كه در ترمز هيدروليكي ديسكي، پس از فشردن دسته، فشار از طريق روغن به لقمهها منتقل ميشود؛ درحاليكه در ترمز مكانيكي ديسكي، اين اعمال فشار فقط از طريق سيم ترمز منتقل ميشود. ترمزهاي هيدروليكي ديسكي معمولا داراي عملكرد سريعتري نسبت به ترمزهاي مكانيكي ديسكي هستند. ترمزهاي مكانيكي ديسكي بيشتر در دوچرخههاي هيبريد و برخي دوچرخههاي آفرود كوهستاني استفاده ميشوند؛ درحاليكه ترمزهاي هيدروليكي ديسكي بيشتر براي دوچرخههاي كوهستاني، مخصوصا دوچرخههاي مناسب براي حركت در شيب رو به پايين كاربرد دارند. سنگريز نيازمندي رايگان------->sangriz.ir
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : بیگ سایت] [Weblog Themes By : bigsite.ir] |